1. Što je u letu balonom toliko čarobno?
Balon na vrući zrak je prva letjelica s kojom je čovjek ikada poleto. Izumila su ga braća Montgolfier, a Pilatre do Rozier i Marquis d’Arlandes bili su prve osobe u povjesti čovječanstva koje su iskusile let. Balone na vrući zrak ubrzo su zamjenili plinki balon, a u svojem današnjem obliku baloni na vrući zrak se vraćaju šezdesetih godina kada ih redizajnira amerikanac Ed Yost i počinje koristiti gorionik na plin i suvremene materijale. Ipak, kroz svo to vrijeme balon je ostao izravna poveznica za prvi avanturiste koji su se odvažili poletjeti. Još uvijek letimo u pletenim košarama, još uvijek uspješan let proslavimo pjenušcem, a taj osjećaj nesputanog leta, gdje na otvorenom plovite u potpunoj tišini na nekoliko kilometera ili tek nekoliko centimetara iznad vrhova krošnji nije usporediv s ničim drugim na svijetu. Let balonom najbliže je osjećaju koji imamo kad sanjamo da letimo.
Klub postoji od 1996 iako su naši začetnici Marija i Tom (Balon) Mikloušić bili među prvima koji su doveli balonaštvo u područje bivše države početkom 80 godina prošlog stoljeća. Tom je bio prvi pilot iz ovih krajeva koji je dobio međunarodnu dozvolu (prvo privatnu a potom i komercijalnu) u S.A.D.-u, a potom kao instruktor odškolovao i podijelio dozvole svim ostalim pilotima tada u Jugoslaviji. Klub se od samih začetaka bavi sportom i trenutno je jedini takav aktivan klub u Hrvatskoj. Zanimljivo je da smo po broju klubova najmanji zračni sport, ali po broju registriranih letjelica (4 do 5 ovisi o godini) smo jedan od najvećih aeroklubova u hrvatskoj.Što se članstva tiče, postoje dva načina da postanete član kluba. Jedan je uplatom članarine s kojim dobivate prvi-uvodni sat u svijet balonaštva koji uključuje malu obuku o povijesti i tehnici letenja balona, let od sat vremena s jednim od naših pilota te naravno proslavu prvog leta uz šampanjac, zakusku i tzv. balonaško krštenje s kojim slavimo ulazak u svijet aeronauta.
Balon nema kormilo ili volan. Smjer balona diktira samo vjetar i balon plovi kuda ga vjetar nosi. Ipak, kada letimo nismo baš u potpunosti prepušteni sudbini. Grijanjem i hlađenjem zraka u kupoli balona uspinjemo se ili spuštamo, a na različitim visinama vjetar puše u različitom smjeru. Dobrim poznavanjem smjera vjetra na različitim visinama i preciznim kontroliranjem visine leta uspjevamo navigirati balon u smjeru koji nam odgovara i naposlijetku spustiti ga na livadu na kojem ga možemo ispuhati i gdje naša posada može doći sa pratećim vozilom u koje spremamo svu opremu nakon leta.
Danas nam u tome pomaže tehnologija pa uz pomoć GPS-a i programa za navigiranje u svakom trenutku znamo u kojem smjeru i kojom brzinom letimo, a sposobnost da se dobro isplanira i realizira let odlika je dobrih pilota.
Upravo to je i cilj natjecanja u balonima – precizno letenje, gdje se pred pilote i posade stavljaju kompleksne zadatke koji testiraju sposobnost pilota da upravlja balonom. Klasičan zadatak na natjecanju je takozvani Judge Declared Goal gdje piloti dobiju koordinate na koje moraju doletjeti. Tamo ih čeka velika meta na koju bacaju male pješčane vrećice – markere, a da dobijete predodžbu kako baloni mogu biti precizni, rezultati nakon više sati leta i desetaka pređenih kilometara na takvoj meti se često mjere u centimetrima od centra.
Upravo ta natjecanja glavna su aktivnost našeg kluba: Naši piloti čine hrvatsku reprezentaciju u letenju balonima , sudjeluju svake godine na svjetskim i europskim balonaškim natjecanjima, a nerijetko i festivalima na kojima se obara Guinnessov rekord (kao prelet La Manchea i najveći broj balona u zraku u Francuskoj prošle godine).
3. Koliko košta let balonom?
Članarina Balon kluba Zagreb koja uključuje i 1 let balonom iznosi kako slijedi: (članarina je nužna za let)
Naše standardne cijene iznose 250 Eura za jednu osobu i omogućiti će Vam iskustvo leta u balonu za 4 ili 6 osoba. Ako se radi o letu za dvije ili više osoba cijena je 240 eura po osobi.
Na raspolaganju je i ekskluzivni let za dvoje ljudi, u balonu posebno rezerviranom samo za dvoje i pjenušcem serviranim na 1000 metara iznad Zagorskih brega, ukupne cijene 800 eura. Cijena za klince do 12 godina je 180 eura, a klinci moraju biti visoki barem 120cm kako bi mogli vidjeti izvan košare.
Za grupe iznad 6 osoba dogovaramo posebne cijene odnosno odobravamo popuste.
Prije leta ispunjava se pristupnica klubu, a svi članovi kluba i baloni su osigurani.
4. Postoje li popusti za grupe?
Da, nudimo popuste ukoliko se prijavi grupa od 4 ili više osoba prema gornjem cjeniku.
5. Kako znam kada ću letjeti?
Baloni su ovisni o vremenu. Posada i piloti putem vrlo točnih informacija o vremenu određuju koji će se dan letjeti. U dogovoru sa putnicima organizira se plan i program letenja. Leti se rano ujutro (nalazimo se u 05:00 na Jarunu) ili kasnije popodne (oko 18:00).
6. Što se događa ako se let mora otkazati?
Ako dođe do otkazivanja leta zbog loših vremenskih uvjeta leti se prvi slijedeći termin.
7. Kada se i gdje nalazimo?
Nalazimo se na našem balonodromu, Krapinsko Zagorskom aerodromu oko 05:00 sati (za jutarnje letove) ili oko 18:00 sati (za popodnevne) letove. Ukoliko niste u mogućnosti sami doći na naš aerodrom organiziramo prijevoz do i sa aerodroma. Piloti će Vas obavezno kontaktirati večer prije leta te detaljno dogovoriti vrijeme i mjesto okupljanja.
8. Koliko dugo traje naše druženje?
Možete očekivati da će ukupno vrijeme provedeno na našem zajedničkom druženju biti oko 4 sata. U to vrijeme uračunato je putovanje na i s mjesta letenja, druženje uz šampanjac i grickalice kao i sam let koji traje oko sat vremena.
9. Kako izgleda naše druženje?
Nalazimo se na balonodromu te nakon upoznavanja i ugodnog razgovora po dolasku cjelokupne ekipe sjedamo u klimatizirana vozila te krećemo prema našem uzletištu. Sa kojeg ćemo uzletišta poletjeti ovisi o vjetru i vremenskim prilikama. Najčešće letimo iz zagorja sa lokacije Veliko Trgovišće (kod Ribića) ili iz Zaboka. Nakon dolaska na uzletište slobodno nam možete pomoći složiti balone te po završetku slaganja krećemo u pustolovinu zvanu let balonom. Za vrijeme leta koji traje oko sat vremena ekipa na zemlji nas prati te nam po slijetanju pomaže u iskrcavanju putnika te slaganju balona. Nakon što složimo balon slijedi balonaško krštenje koje je jedan od nezamjenjivih trenutaka ovog našeg druženja. Nakon što se okrijepimo uz šampanjac i grickalice krećemo put Zagreba.
10. Mogu li kupiti poklon bon za let balonom?
Da, imamo mogućnost kupovine poklon bona za let balonom koji možete pokloniti ili iskoristiti u bilo kojem trenutku. Budući da je balon ovisan o vremenu potrebno je let planirati unaprijed.
11. Zašto baloni lete samo rano ujutro i kasnije popodne?
Lagani i smireni vjetrovi najbolji su za let balonom. Vjetar se stvara zbog neujednačene temperature koja nastaje zagrijavanjem zemljine kore. Vjetrovi su mirniji prilikom izlaska i zalaska sunca (Zemlja se još nije zagrijala ili u slučaju zalaska ohladila).
12. Mogu li se djeca voziti u balonu?
Da bi se vozila u balonu djeca moraju imati više od 8 godina. Veliki se broj djece ispod te dobne granice još uvijek boji zvuka koji proizvodi brener. Dodatno, neka djeca ispod 8 godina još uvijek ne vide preko ruba košare te bi im se time znatno pogoršala kvaliteta samog leta. Najvažnije je da se svi putnici moraju ponašati u skladu sa propisima prilikom vjetrovitog slijetanja (pogledajte odgovor na pitanje o vjetrovitom sletanju) kako bi se zadržao nivo sigurnosti leta.
13. Koliko ljudi može letjeti odjednom?
Klub posjeduje balone različitih veličina. Naši manji baloni imaju nosivost 2-4 osobe, dok veliki mogu primiti preko 6 ljudi. Letove balonom nerijetko radimo sa 2-3 balona pa se time broj putnika po grupi penje na 15+.
14. Postoje li ograničenja za putnike?
Trudnicama kao i osobama čije zdravstveno stanje može narušiti sigurnost nije dozvoljeno letenje u balonu. U balonu ne postoje sjedeća mjesta već putnici cijelim putem stoje. Također u slučaju naglog gubitka vjetra može se dogoditi da se balon sa brzine od 15 km na sat naglo zaustavi te nekoliko puta udari u zemlju prije kompletnog zaustavljanja. Sile koje djeluju na putnike prilikom takvog sletanja jednake su skoku sa kuhinjskog stola. Svi putnici moraju biti dobrog zdravstvenog stanja te se moraju moći osigurati za potrebe vjetrovitog sletanja. Većina sletanja prođe nježno te se posljedice odskakivanja gotovo i ne osjete.
15. Što obući?
Na dan leta provjerite temperaturu te se obucite kako bi se obukli da idete u šetnju. Naočale, kapa i nepromočive cipele su preporučene ali ne nužne. Vlaga na travi često namoči manje otporne cipele. Bez obzira na vremenske uvjete obuća otvorenih prstiju kao i sandale nisu dozvoljene. Takva obuća ne osigurava stabilnost i potrebnu sigurnost prilikom leta i sletanja. Budući da se leti ili rano ujutro ili kasnije popodne temperatura će se mijenjati tako da to treba uzeti u obzir prilikom oblačenja.
16. Mogu li letjeti balonom ako patim od morske bolesti?
APSOLUTNO. Budući da balon putuje sa vjetrom na postoje turbulencije. Elementi koji stvaraju morsku bolest ne postoje u balonu pa tako i ne postoji mogućnost od iste.
17. Da li je balon siguran?
Svi naši piloti posjeduju pilotske dozvole. Baloni se svakodnevno provjeravaju kao i prilikom slaganja prije svakog leta. Uz to svaki balon prolazi godišnju provjeru od strane ovlaštenih institucija. Najveći faktor sigurnosti dolazi od odluke da li letjeti ovisno o vremenskim uvjetima. Želimo da let pamtite kao siguran te vas molimo za razumijevanje ukoliko pilot otkaže let.
18. Je li hladno za vrijeme leta?
Ne. Za vrijeme leta nećemo dosegnuti visine gdje se temperatura drastično mijenja. Pravilo penjanja kaže da se temperatura smanji za 1.5 stupanj C svakih 300 metara. Budući da ne letimo preko 1000 m smanjenje temperature nije značajno.
19. Bojim se visine. Trebam li poletjeti?
Vrlo često se dogodi da određeni putnici prije leta tvrde da se boje visina. Najčešće taj putnik želi letjeti ponovo! Evo zašto… puno ljudi koji tvrde da se boje visina najčešće se boje „rubova“. To je strah od visine prilikom stajanja na visini i gledajući preko ruba. Mozak shvaća visinu preko informacija koje mu dolaze od očiju i uspoređuje ju s veličinom poznatih objekata. U balonu ne postoje objekti koji vam mogu dati točnu percepciju visine. Pokušajte!
20. Gdje ćemo sletjeti?
Dio ljepote leta balonom je i činjenica da nikada ne letimo „isti“ let. Budući da lokacija uzleta ovisi o vjetru kao i sam let, svaki let balonom je jedinstven na svoj način. Koristeći znanje i iskustvo pilot korištenje različitih smjerova vjetra na različitim visinama usmjerava balon ka željenoj lokaciji ali sama lokacija sletanja nije točno određena. Najčešća i najsigurnija područja za sletanje su velika polja, farme, dvorišta i sl. Nakon sletanja posada nas pronalazi, pomaže nam spakirati balon te se vraćamo na mjesto uzleta.
21. Koliki put ćemo prijeći?
Ovisno o vjetru, vaše putovanje može biti malo (par kilometara od mjesta uzleta) pa sve do 10 kilometara. Normalno putujemo oko 3-5 kilometara.
21. Koliko visoko ćemo ići?
Tipičan let uključuje visine od nekoliko desetaka metara, gdje se zaustavljamo tik iznad drveća kako bi uživali u pogledu i ambijentu, pa sve do 1000 metara gdje nam se pruža predivan panoramski pogled na okolicu.
Baloni su izrazito sigurne letjelice. Jednostavne su i svu upremu se može pregledati i provjeriti prije samog leta. Najveća opasnost je kao i svugdje ljudski faktor. Nedovioljno iskustvo ili neodgovornost pilota koje se onda odrazi u lošoj procjeni vremena, nemogućnosti da se balon sigurno spusti na zemlju, lošim održavanjem opreme i odlukom da se leti i kad uvjeti nisu idealni kako bi se ostvario profit. Jako je važnio stoga da osobe koje si žele priuštiti letenje balonom dobro provjere osobe, klubove i kompanije s kojima se odluče na letenje. Bilo je slučajeva kod nas i u susjedim zemljama da su osobe i klubovi nudili letove balonima s letjelicama koje siu bilke registrirane niti osigurane, piloti nisu imali ili su izgubili dozvole, što je rezultiralo i nesrećama (u Sloveniji primjerice). Koliko god baloni bili romantični i bajkoviti ipak je to letenje i sigurnost je na prvom mjestu.Mi u BKZ-u tako imamo jednu maksimu koja dolazi od Tomovog učitelja, i jednog od prvih i najiskusnijih pilota balona u SAD-u, koji kaže – bolje da ste na zemlji i želite da ste u zraku, nego da ste u zraku i želite da ste ostali na zemlji ;D